‘Foodretail moet focussen op webverkoop’

De strijd om de supermarktklant vindt de komende jaren niet plaats in winkels, maar op internet. Dat voorspelt Patrick Roquas, analist bij Rabobank. “Albert Heijn heeft daar al een bijna niet te overbruggen voorsprong. Online beslaat momenteel nog maar een procent van de supermarktomzet, maar Albert Heijn zal op internet goed kunnen zijn voor omzet van 700 miljoen euro”, denkt Roquas.

Het supermarktbedrijf zag zijn marktaandeel de laatste jaren groeien van 26 tot 34 procent en haalt 56 procent van alle Nederlandse supermarktwinst naar zich toe. Roquas denkt dat de marktleider zou kunnen zorgen voor een revolutie als de keten succesvol is in de lancering van zijn online strategie en in heel Nederland afhaalpunten opzet.

Van Jumbo, de nummer twee in supermarktland, worden nog geen plannen verwacht om online te groeien. “Als gevolg van de overname van C1000 heeft Jumbo de komende jaren een interne focus”, aldus Roquas. Op dit moment is Albert Heijn volgens de analist de enige supermarkt met een relevante online aanwezigheid. “Iedereen die geen alternatief heeft voor Albert Heijns uitrol van online verkoop, gaat het merken.”

In de nieuwste editie van EtailTrends, die eind deze week verschijnt, wordt tevens aandacht besteed aan ontwikkelingen in de online foodbranche. Voor meer informatie over EtailTrends, mail naar sales@etailtrends.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!