Bol.com zet platform open voor buitenwereld

Bol.com heeft Open API gelanceerd voor ontwikkelaars. Hiermee kunnen duizenden ontwikkelaars het bol.com-assortiment integreren in hun eigen sites en apps, om hier vervolgens zelfs commissie mee te verdienen. Het is de eerste keer in Nederland en België dat een keten zijn platform openstelt voor de buitenwereld, zo meldt bol.com.

Nadat al eerder het eigen affiliateprogramma werd geïntroduceerd, volgde met bol.com Plaza vorig jaar de mogelijkheid voor concurrerende winkels om hun aanbod via bol.com te verkopen. Gisteren is Open API gelanceerd, een techniek waarmee simpel gezegd ‘systemen met elkaar kunnen praten’.

Volgens Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com, past de lancering perfect bij de strategie van de keten. “We willen bol.com steeds meer openstellen voor externe partijen. We willen immers snel groeien en meegaan met alle ontwikkelingen, maar hebben tegelijkertijd niet altijd zelf de mogelijkheden en tijd om elk idee uit te werken.”

Bol.com verwacht dat naast individuele ontwikkelaars ook grotere partijen gebruik gaan maken van Open API. Schaeffer: “Het wordt bijvoorbeeld voor een dagblad of tijdschrift mogelijk om op een eenvoudige manier hun lezers een goed functionerende webshop te bieden, met hun eigen look & feel. Zonder zelf het wiel uit te hoeven vinden, zijn zaken als voorraadbeheer en verzending dankzij de connectie met bol.com goed geregeld.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!