Winkeliers zijn zich er steeds beter van bewust wat het effect van kleur is op het koopgedrag van hun klanten. “Kleur is een krachtig communicatiemiddel. Het gevoel van een klant in een winkel wordt binnen een paar seconden bepaald door licht en kleur. Bij een winkel met het juiste assortiment maar met een verkeerde kleur, zal de klant eerder weglopen dan waar een goede kleur gebruikt is”, stelt Hannie Waterman van Colour Comfort.
Waterman geeft trainingen aan ondernemers over het effectief gebruiken van kleur. Welke kleur juist is, hangt volgens Waterman af van de doelgroep van de winkel en de boodschap die de winkel uit wil stralen. “In een winkel waar geel de boventoen voert, wordt een klant aangezet tot nadenken: perfect voor boekhandels. Maar voor parfumwinkels is roze of paars een betere keuze. Die kleuren brengen de klant als het ware in ‘hogere sferen’”, vertelt Waterman.
Ook dierenwinkel Pets Place heeft nagedacht over het kleurgebruik in zijn winkels. “We hebben onderzocht welke kleuren mensen associëren met welke dieren. Blauw is bijvoorbeeld sterk verbonden met vissen. Op die manier kunnen klanten zich in de winkel makkelijk oriënteren.”
In het winkelgebied op luchthaven Schiphol zijn ze zich ook bewust van de invloed van kleur. “Het is een enorme uitdaging om passagiers even van hun reisgedachten af te brengen en naar de winkels toe te trekken”, vertelt Gerdine Stappenbelt, inkoopmanager bij Gerzon Fashion & Travel. “De winkel moet een rustige omgeving zijn met lichte kleurtonen.”
“Felle kleuren en donkere tinten wekken irritatie, terwijl blauw juist een positieve en kalmerende invloed heeft op ons brein. Met kleur kun je alles maken en breken,” besluit Waterman.
'Kleur beïnvloedt humeur en koopgedrag'
Gepubliceerd op 19 januari 2012 om 00:00
Reacties 0