Er lijkt een einde te komen aan de wereldwijde opmars van kortingssites. Volgens brancheonderzoeker Daily Deal Media werden er in het laatste zes maanden van het vorige jaar 1400 kortingssites platgelegd. De wereldwijde krimp is vooral te wijten aan een daling in Azië; in Europa blijft het aantal kortingwebsites wel groeien.
Er zijn nu nog zo’n 9700 sites over, met Groupon en LivingSocial als bekendste voorbeelden. Azië kent nog altijd het hoogste aantal dealsites (4.400), gevolgd door de VS en Canada (1.800) en Europa (1.700). In Zuid-Amerika groeide het aantal sites met 324 tot 1.500 in totaal.
De wereldwijde daling kan een gevolg zijn van de onvrede vanuit ondernemers. Volgens het onderzoek spreekt 16,5 procent van de ondernemers zich kritisch uit over hun samenwerking met een dealsite. Consumenten kunnen via de sites een flinke korting krijgen op een bepaald product of dienst van een ondernemer. Kortingssites vangen per klant een commissie. Zo’n 35 procent van de ondervraagde sites behaalden winst uit de samenwerking.
Marketingexpert Kohnstamm beschuldigde Groupon onlangs van misleiding en klopte aan bij de Reclame Code Commissie. Volgens Kohnstamm pakt een dealsite voor de gemiddelde ondernemer slecht uit en komen klanten amper terug.
Aantal kortingssites daalt
Gepubliceerd op 23 januari 2012 om 00:00
Reacties 0