Klanten van Walmart kunnen zelf aangeven welke nieuwe producten ze in de winkelschappen willen zien liggen. Via getontheshelf.com kunnen fabrikanten video’s uploaden over hun producten. Klanten stemmen in twee rondes op hun favoriet. De winnende fabrikant mag zijn product verkopen in de schappen van enkele Walmartvestigingen en op de website.
“Het is een mooie vorm van crowdsourcing. Als klant krijg je het gevoel dat je betrokken wordt. En vele fabrikanten die normaal geen toegang krijgen tot inkopers, maken hiermee een kans”, meldt Gijs van Wulfen, grondlegger van de Nederlandse onderneming De Voort Innovatiemethode, desgevraagd tegenover het Financieele Dagblad.
Toch is het idee niet zo innovatief als dat het lijkt. "Jumbo luistert al jaren naar de productwensen van zijn klanten, en legt het product dan ook echt in de winkel. Lay’s laat mensen nieuwe productvarianten verzinnen en produceert ze ook echt”, noemt Barbera Wolfensberger, directeur van reclamebureau FHV BBDO. “Je krijgt mensen pas echt in beweging als je de ideëen die je krijgt ook serieus neemt, en er zelf ook echt in investeert. Dat is jammer bij Walmart, want een extra product in je webshop leggen is niet zo’n logistieke uitdaging.”
‘Talentenjacht’ voor nieuwe producten Walmart
Gepubliceerd op 24 januari 2012 om 00:00
Reacties 0