Supermarktondernemers moeten kiezen voor één strategie om het hoofd de komende jaren boven water te kunnen houden. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van Panteia/EIM in opdracht van het Vakcentrum en Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
De strategieën die EIM onderscheidt zijn: topsupermarkten in wijken, convenience stores in dorpen en supermarkten met speciale assortimenten. Ook kan de supermarktondernemer ervoor kiezen meer dan één winkel te exploiteren. Door de toenemende leegstand van winkelpanden zou het makkelijker zijn om winkels te openen op of te verhuizen naar betere locaties.
Vier op de tien ondernemers zijn van plan in de komende vijf jaar een grote investering te doen. Vijftien procent verwacht zijn supermarkt uit te kunnen breiden, terwijl tien tot vijftien procent denkt binnen vijf jaar van locatie veranderd te zijn. Nog eens 45 procent verwacht in de redelijk nabije toekomst een extra winkel onder dezelfde te formule te exploiteren. Zestig procent van de ondernemers heeft naar eigen zeggen voldoende eigen vermogen om de toekomstplannen uit te voeren.
‘Supers moeten zich duidelijker profileren’
Gepubliceerd op 25 januari 2012 om 00:00
Reacties 0