Het marktaandeel van supermarktketen Tesco op de Britse thuismarkt is voor het eerst in zeven jaar onder de dertig procent uitgekomen. In dezelfde periode vorig jaar lag het marktaandeel van Tesco nog op 30,5 procent, zo blijkt uit cijfers van Kantar World Panel over de twaalf weken voorafgaand aan 12 januari.
De daling van het marktaandeel naar 29,9 procent volgt kort op de eerste winstwaarschuwing van Tesco sinds het bestaan van de keten. Het nieuws zet de positie van de nieuwe topman Philip Clarke op scherp.
Asda, Aldi en Lidl zagen hun aandeel fors stijgen. Sainsbury’s noteerde zelfs zijn hoogste marktaandeel sinds 2003. De keten heeft nu 16,7 procent van de markt in handen. Het marktaandeel van Asda, de nummer twee in Groot Brittannië, steeg van 16,9 procent naar 17,5 procent. Aldi zag het aandeel stijgen van 3,1 naar 3,5 procent, terwijl Lidl een toename van 2,4 naar 2,5 procent boekte.
Dalend marktaandeel voor Tesco
Gepubliceerd op 1 februari 2012 om 00:00
Reacties 0