Retailers bieden steeds vaker streekproducten aan met een authentiek karakter. Hoogvliet lanceerde onlangs Groene Hart Streekproducten en Plus Retail voegde streekproducten van Gijs aan haar assortiment toe. Ook bij de benzinepomp, tuincentra of wegrestaurants komen consumenten meer streekproducten tegen.
Deze ontwikkeling is een gevolg van de groeiende vraag naar duurzame producten. Ook wordt ingespeeld op de nieuwsgierigheid van consumenten naar de herkomst van hun ‘dagelijks voedsel’.
Volgens marketeers zijn streekproducten zo succesvol omdat we tegenwoordig te maken hebben met een groot aantal nichemarkten. Dit zijn kleine, aantrekkelijke markten die opvallen door onderscheidend vermogen. Aanbieders van streekproducten behoren tot het begrip ‘niche’. Zij willen niet tot het gros van de aanbieders behoren en richten zich op extra kwaliteit of onderscheiden zich door een speciaal ras of een bijzonder recept.
Supermarktondernemers weten deze aanbieders steeds vaker te vinden. Ook bij hen groeit het besef dat kaas van een lokale aanbieder waarde toevoegt aan het kaasschap. Nadeel is dat streekproducten vaak duurder zijn dan het gemiddelde product in dezelfde categorie. Hierdoor hebben ze op de winkelvloer wel extra ‘hulp’ nodig, met speciale acties of demonstraties. Als het goed wordt uitgevoerd Zij komen speciaal voor deze producten naar de winkel, wat weer voor extra klantenbinding zorgt.
Foodretail biedt meer streekproducten
Gepubliceerd op 9 februari 2012 om 00:00
Reacties 0