Webwinkels die onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens op hun website, zouden strenger aangepakt moeten worden. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om verzamelde persoonsgegevens goed te beschermen, maar toezichthouder College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is niet bevoegd boetes op te leggen bij overtreding.
“Omdat we geen directe boetes op kunnen leggen, ervaren bedrijven weinig druk om hun websites beter te beveiligen. Nieuwe wetgeving is noodzakelijk. Hoe sneller hoe beter”, aldus een woordvoerder van het CBP.
Onlangs kwamen verschillende ondernemingen in het nieuws nadat hun websites gehackt waren. Na het kraken van de database van marketingbureau Creation Point, lagen persoonsgegevens van ruim zestigduizend websitebezoekers van bierbrouwer Bavaria op straat. Vorige week werden vijfhonderd klanten van Babydump.nl slachtoffer van eenzelfde incident. Ook KPN had verleden week te maken met een grootschalige hack, waarop de e-mail van twee miljoen KPN-klanten afgesloten werd.
‘Onveilge webwinkels harder aanpakken'
Gepubliceerd op 14 februari 2012 om 00:00
Reacties 0