'Fusie snackproducenten ondermijnt concurrentie'

De beoogde fusie van de producenten van Van Dobben-, Kwekkeboom- en Morasnacks ondermijnt de concurrentie op de markt voor diepvriessnacks. Dat stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar aanleiding van onderzoek naar de fusie van Royaan (Van Dobben en Kwekkeboom) en Ad van Geloven (Mora en Hebro).

De fusieorganisatie zou volgens de NMa een groot marktaandeel verwerven. De keuzevrijheid van consumenten en afnemers wordt hierdoor beperkt, met hogere prijzen en lagere kwaliteit als mogelijk gevolg, concludeert de NMa.

De fusiepartners zeggen dat de schaalvergroting nodig is om de Europese concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Zij denken dat het marktaandeel in de gemaksvoeding onder de twintig procent blijft. Volgens de snackfabrikanten blijven na een fusie minstens drie ‘sterke concurrenten’ over op de markt van privatelabelsnacks.
De Europese Commissie, die instemt met het onderzoek van de NMa, keurde eerder een soortgelijke fusie in de Belgische activiteiten wel goed. Daar zou voldoende concurrentie overblijven. Het vervolgonderzoek van de NMa neemt nog dertien weken in beslag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!