'Onzekere consument oorzaak recessie'

Het lage consumentenvertrouwen is er de oorzaak van dat de Nederlandse economie achterblijft bij het gemiddelde van de eurozone. De koopkracht daalde in 2011 meer dan werd verwacht, maar de onzekerheid van de Hollandse consument speelt een grotere rol. Dat stellen analisten.

“Consumenten worden kopschuw gemaakt door al die discussies over de huizenmarkt, pensioenregelingen en bezuinigingen”, denkt Aline Schuiling, econoom bij ABN Amro. Volgens Schuiling is er onnodig veel onzekerheid over het overheidsbeleid. “Als je al die plannen van de overheid hoort, is het logisch dat consumenten hun bestedingspatroon aanpassen. Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen zijn de woorden waar het om moet gaan de komende tijd”, schrijft Jaap Smit, voorzitter van vakbond CNV, op zijn weblog.

In 2011 liep Nederland vier kwartalen op rij op achterstand ten opzichte van de andere eurolanden. In het eerste en tweede kwartaal waren de verschillen klein. In het derde kwartaal kromp de Nederlandse economie met 0,4 procent terwijl de economie van de eurozone met 0,1 groeide. In het vierde kwartaal kromp de Hollandse economie met 0,7 procent tegenover 0,3 procent voor het eurogebied.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!