Het moederbedrijf van Wehkamp, RFS Holding, is aan de universiteit in het Belgische Leuven een leerstoel over de transformatie van traditioneel naar online retailen gestart. Dat schrijft Textilia online. De leerstoel ‘Leadership in online retail’ valt binnen de onderzoeksgroep Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie en omvat de thema’s leidershap, organisatiecultuur en –ontwikkeling.
"Dat wij destijds zijn overgestapt naar een complete online retailorganisatie, heeft een grote impact gehad op onze organisatie als geheel", aldus RFS Holland-ceo Paul Nijhof in een perstoelichting. "Het vraagt om een nieuwe vorm van leiderschap. Wat je wilt uitstralen, moet je zelf ook zijn als organisatie, als het bijvoorbeeld gaat om cultuurwaarden. Maar ook het opnieuw vormgeven van je HR-beleid vervult hierin een sleutelrol."
Volgens de universiteit zijn er wereldwijd nog niet veel succesvolle voorbeelden te vinden van volledige transformaties van een traditionele retailer naar een complete online formule, wat de overgang naar Wehkamp.nl een interessante casus maakt. Tevens worden de werkmaatschappijen Fonq.nl en Create2fit van RFS bij het onderzoek betrokken. Het onderzoek zal de basis vormen voor een proefschift, wetenschappelijke artikelen en andere publicaties in professionele media.
Wehkamp wordt leerstoel universiteit Leuven
Gepubliceerd op 20 februari 2012 om 00:00
Reacties 0