Albert Heijn is het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Interbrand. Het merkenadviesbureau bracht de kracht van Nederlandse retailmerken in kaart om te bepalen of zij voldoende uit hun merk halen. HEMA en De Bijenkorf staan op de tweede en derde plaats.
Interbrand maakt analyseert elk jaar de merkwaarde van internationaal leidende retailmerken in het Best Retail Brands rapport. De merkwaarde van Nederlandse retailers wordt niet meegenomen omdat er van de meeste bedrijven te weinig financiële informatie is. Om toch tot een ranglijst voor Nederland te komen, heeft Interbrand merkkracht onderzocht, een onderliggende factor van merkwaarde en graadmeter van hoe goed een merk wordt gemanaged.
De ranglijst van Interbrand is opgesteld aan de hand van tien belangrijke factoren die de kracht van een merk bepalen. Zeeman staat op de vierde plek, gevolgd door Jumbo, Kruidvat en Etos. Gall & Gall en Karwei behaalden respectievelijk de achtste en negende plaats, gevolgd door Blokker als hekkensluiter.
Uit het wereldwijde Best Retail Brands onderzoek blijkt dat retailmerken in de VS over de breedte gestaag groeien. De online verkopen groeiden met zeven procent ten opzichte van 2011 en zijn nu goed voor negen procent van de totale retailomzet. Walmart is met een merkwaarde van 139 miljard dollar nog steeds het meest waardevolle retailmerk ter wereld.
In Europa weten de sterke retailmerken klanten voor zich te winnen door te investeren in omnichannel-strategieën. Ook is de merkbeleving in de winkels zichtbaar verbeterd. De meest waardevolle retailers per land zijn Tesco (GB), Carrefour (Frankrijk), Aldi (Duitsland) en Zara (Spanje).
Albert Heijn krachtigste retailmerk
Gepubliceerd op 23 februari 2012 om 00:00
Reacties 0