Nederlander somberder dan Belg en Duitser

De Nederlandse consument blijft somber over de economie, terwijl onze zuider- en oosterburen juist weer meer vertrouwen hebben in de toekomst. Onze volksaard kan het verschil verklaren, meent José Bloemer, hoogleraar bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. “Hoe wij reageren op de negatieve berichten die we over ons heen krijgen, zit in onze volksaard”, vertelt Bloemer. “We gaan extra sparen en eerder onze hypotheek aflossen, kortom: we bereiden ons voor op onzekere tijden.”

Er loopt een duidelijke mentaliteitsgrens door Europa, die zo’n beetje parallel loopt aan de grote rivieren, meent massapsycholoog Jaap van Ginneken. “In het noorden is men op voorhand voorzichtiger en zuiniger met geld. Zuiderlingen nemen het juist niet zo snel zo zwaar op”, zegt Van Ginneken.

Toch is het niet geheel verwonderlijk dat Nederlanders somberder zijn dan hun buren. “De objectieve economische cijfers laten zien dat Nederland het ’t slechtst doet”, legt Bloemer uit. Ook de politieke situatie, de huizenmarkt en onzekerheid over pensioenen en uitkeringen spelen een rol in het dalende consumentenvertrouwen. “In België heerst bijvoorbeeld opluchting dat er eindelijk een regering is, terwijl iedereen er in Nederland van doordrongen is dat er extra bezuinigd moet worden”, verklaart Van Ginneken.

De oplossing ligt in duidelijkheid, denkt Bloemer. “Juist in onzekere tijden trekt de consument zich terug en doet hij liever niets. Als het kabinet de burgers meer zekerheid kan geven, dan weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar rekening mee houden”, aldus Bloemer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!