‘Cash mob’ zet lokale ondernemer in zonnetje

Zaterdag was de Jan Evertsenstraat in Amsterdam het toneel voor een ‘cash mob’. Zo'n 75 buurtbewoners zetten Aladdins Notenbar in het zonnetje door minimaal vijf euro in de winkel uit te geven. Gerrie en Joop Sieratmet, de ondernemers achter de notenspeciaalzaak, zijn al meer dan twintig jaar actief in de 'Jan Eef'.

De cash mob, of ‘kassa massa’ zoals de Nederlandse variant gedoopt is, is overgewaaid uit Amerika. Het fenomeen is een afgeleide van de flash mob, waarbij mensen in een menigte spontaan beginnen te zingen of dansen. Op die manier wordt een onderwerp op een ludieke manier onder de aandacht gebracht.

“Dat je in een leuke buurt woont, ligt ook aan de ondernemers”, verklaart Jeroen Jonkers, die deel uitmaakt van de organiserende groep buurtbewoners. “Op deze manier doe je iets voor hen terug.”

De groep buurtbewoners wist van tevoren niet waar de cash mob zou plaatsvinden. Jonkers: “Zo blijft het speels en niet zakelijk. De ondernemers in kwestie waren wel voorbereid. “De winkelier moet natuurlijk niet te hard schrikken als er opeens een rij voor zijn winkel staat, dus hij kan extra personeel inhuren. Maar niet te veel, want een rij is ook een signaal dat er iets spannends gebeurt”, aldus Jonkers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!