Media-experts vergelijken return on investment van verschillende reclamemedia
Gepubliceerd op 1 juli 2005 om 00:00
Een groep leden van het Amerikaanse Marketing Management Analytics vergeleek de return on investment van de diverse media en kende deze een rapportcijfer toe voor hun prestaties. Op een gedeelde eerste plaats staan direct responsreclame zoals direct mail en telemarketing, sales promotion en internet. De drie scoren op een schaal van 1 tot 5 een 5, vooral door de interactiviteit die deze reclamevormen kenmerkt.Televisie eindigt gelijk met printed media op een 4,5. Deze media hebben een langer aanhoudend effect dan de top drie, maar de gemeten verschillen na blootstelling zijn subtieler en geleidelijker. Een 4 scoren public relations en online videospellen. PR heeft als nadeel dat de effecten zelden meegenomen worden in evaluatie van een reclamecampagne. Bij videospelletjes is het verschil tussen online en offline opmerkelijk. Offline spelletjes scoren slechts een 1. Radio, bioscoop, gesponsorde evenementen en product placement krijgen elk een 3. Outdoor krijgt het cijfer 2. Guerrilamarketing scoort een 1, maar dat komt vooral doordat de resultaten van deze reclamevorm lastig te meten zijn.
Reacties 0