Retailers zetten zich in voor verzendcode
Gepubliceerd op 4 juli 2005 om 00:00
Retailers willen graag dat hun toeleveranciers gebruikmaken van de zogenaamde serial shipping container code (sscc), een papieren verzendcode. De sscc is een 18-cijferig getal dat toeleveranciers kunnen aanbrengen op pallets en containers in de vorm van een barcode. Het aanbrengen van deze streepjescode brengt weliswaar extra kosten met zich mee, maar kan een belangrijke bijdrage leveren aan tracking en tracing. Aan de hand van de sscc kunnen pallets altijd gevolgd worden vanuit het distributiecentrum. Op containerniveau wordt radiofrequency-identification (rfid) gezien als de identificatiemethoden van de toekomst. Het is daarom opvallend te noemen dat retailers zich nu zo inzetten voor sscc. Volgens Patrick Baptist van Laurus duurt het nog te lang voordat rfid breed wordt geintroduceerd.Laurus maakt al gebruik van de sscc, evenals Douwe Egberts. Op termijn wil Laurus met elektronische verzendberichten gaan werken, aldus Baptist. Dit met het oog op de General Food Law, die strenge eisen stelt aan vast te leggen productgegevens. Het zijn vooral de grote bedrijven die nu al gebruik maken van de sscc.
Reacties 0