Consumentenbond krijgt kritiek op boodschappenmandje

De prijsonderzoeken van de Consumentenbond kunnen op flink wat kritiek rekenen. Het zogenaamde `boodschappenmandje` zou te makkelijk te manipuleren zijn. Ook zou er geen onderscheid worden gemaakt in de kwaliteit van producten. De Consumentenbond houdt tussen de 1 en 4 keer per jaar een prijsmeting, waarvoor een selectie gemaakt wordt van 100 tot 120 A-merkartikelen uit een totaalbestand van 500 producten. Per supermarkt worden twee veldwerkers ingezet. De ene vraagt bij een vestiging een prijslijst op bij de bedrijfsleider, terwijl de andere een andere vestiging van dezelfde formule bezoekt.Felix Cohen, algemeen directeur van de Consumentenbond, en Leon Stravers, hoofd prijzenonderzoek, verdedigen hun werkwijze. Er worden weliswaar slechts 120 artikelen onderzocht op een totaal assortiment van 30.000, maar de inhoud van het boodschappenmandje is variabel en er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de opkomst van huismerken. Cohen benadrukt dat huismerken vanwege de verschillende kwaliteit moeilijk te vergelijken zijn en stelt dan ook dat deze prijzen slechts in het ondersteunende schaduwonderzoek worden gebruikt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!