‘Selexyz liet zich verleiden door megastore-trend'

Selexyz heeft zich teveel laten leiden door de trend van mega. Dat zegt Maarten Asscher, directeur van Athenaeum Boekhandel in een interview met Het Parool.

Selexyz heeft onderschat dat megastores al op zijn retour waren toen de keten met de megaboekhandels kwam, denkt Asscher. “Dat is toch zoiets als fokken met een uitstervende diersoort.” Ook heeft de boekhandelsketen niet goed onderkend dat in Maastricht een andere collectie moet liggen dan in Amsterdam. De verantwoordelijkheid van de inkoop moet bij de ondernemers zelf liggen. De boekverkoper weet dan niet alleen wat hij in huis heeft, maar ook waaróm”, aldus Asscher.

Toch is Asscher positief gestemd over de toekomst van boekhandels. “Natuurlijk blijven boekwinkels bestaan. Zo’n winkel is ook een theater, een showroom, in ieder geval veel meer dan een database alleen. Op internet kun je van alles vinden, maar juist in een boekwinkel kom je op leesideeën”, meent Asscher. “Er kunnen nog zo veel apparaten verzonnen worden, maar ik denk dat het gedrukte boek in al zijn verschijningsvormen een goudgerande toekomst heeft.”

Eerder: 'Potentiële redder Selexyz heeft eigen problemen'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!