Pretparken concurreren met winkelen en festivals

Pretparken krijgen concurrentie uit onverwachte hoek. Een bezoek aan een attractiepark wordt steeds meer een vrijetijdsbesteding die moet concurreren met dingen als funshoppen en het bezoeken van festivals. Moderne themaparken worden gekenmerkt door twee trends, resortvorming en maatschappelijke profilering. Bij resortvorming worden pretparken uitgebouwd tot een meerdaagse verblijfbestemming.In de loop der jaren is het accent van attractieparken verschoven van ontspannen vrijetijdsbesteding naar spanning en beleving. Begin jaren 50 werden de eerste initiatieven ontplooid om de bestaande parken en pleisterplaatsen uit te bouwen tot pretparken. In de meeste gevallen ging het om ondernemers die wilden profiteren van het opkomende massatoerisme. De meeste parken waren kleinschalig van aard. Zo had de Efteling oorspronkelijk alleen een sprookjesbos en een aantal wandelroutes. In de jaren zestig werd de Amerikaanse invloed op Nederlandse attractieparken steeds groter, met Disneyland als groot voorbeeld. Deze invloed nam gestaag toe, tot in de jaren negentig de eerste pretparken in buitenlandse handen verschenen op Nederlandse en/of Europese bodem.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!