Facebook zal voorlopig nog geen saleskanaal zijn voor reisorganisaties. Dat stelt Joost Romeijn, ceo van touroperator Sundio Group, zo schrijft Emerce online. Volgens Romeijn zal het nog enige tijd duren voordat er via sociale media reizen worden verkocht.
Sundio Group, eigenaar van onder meer Sunweb, GOGO, Sudtours en Jiba, experimenteert momenteel met niches op Facebook en onderzoekt hoe het daar communities omheen kan bouwen. “Maar vooralsnog is het slechts een van de middelen om een merk te laden. Zo gebruiken we Twitter alleen als webcarekanaal”, aldus Romeijn.
Volgens Romeijn is de reisbranche tegenwoordig echter niet meer afhankelijk van een aantal grote affiliate partijen. “Slechts vijftien procent van de omzet bij Sunweb, ons grootste merk, is toe te schrijven aan affiliates”, aldus de ceo. Om afhankelijkheid alsnog te voorkomen, wordt regelmatig bekeken of de acties die lopen een toegevoegde waarde hebben voor de klant.
“Allerlei actiecodesites of kortingssites hebben we om die reden eruit gehaald. Het zijn slimme jongens, die hun graantje meepikken, maar daar hebben we geen behoefte aan”, aldus Romeijn. Momenteel heeft Sundio Group zo’n tweehonderd affiliates in het bestand.
'Social media geen verkoopkanaal voor reizen'
Gepubliceerd op 13 april 2012 om 00:00
Reacties 0