Kinderarbeid bij fabrikanten C&A en Primark

Indiase textielfabrikanten buiten nog steeds op grote schaal jonge meisjes uit. Zo nemen fashion retailers C&A en Primark kleding af bij een textielbedrijf in Zuid-India waar kinderarbeid voorkomt.

Dat concluderen SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en de Landelijke India Werkgroep in een rapport over voortdurende misstanden bij vier grote Indiase textielfabrikanten, dat morgen wordt gepubliceerd. Ze baseren zich op interviews met 180 medewerkers, aldus de Volkskrant woensdag.

Tienermeisjes in de vier fabrieken - die behoren tot de grootste in Zuid-India en uitsluitend produceren voor de export - worden volgens SOMO nog steeds structureel gedwongen tot overwerk. Vaak wonen ze verplicht op het fabrieksterrein, dat ze ook in hun vrije tijd niet zonder escorte mogen verlaten. Soms wordt een deel van hun salaris ingehouden om te sparen voor hun bruidsschat.

Pauline Overeem, onderzoeker bij SOMO, spreekt van 'een zorgelijk beeld'. "Westerse kledingbedrijven zijn steeds actiever in het agenderen van deze misstanden, we zien ook wel verbeteringen, maar het is nog lang niet genoeg", stelt Overeem.

SSM is één van de kledingfabrikanten die in verband wordt gebracht met misstanden. Zowel C&A als Primark zijn klant bij het bedrijf, maar beide fashion retailers stellen nooit aanwijzingen te hebben gevonden voor kinderarbeid. Primark benadrukt dat het niet rechtstreeks zaken doet met de spinnerij. C&A overweegt een onderzoek in te stellen. 'Kinderarbeid is totaal onaanvaardbaar', zegt een woordvoerder.

Via een eigen inspectieorgaan ziet C&A toe op naleving van de arbeidsvoorschriften, maar dat bezoekt alleen afdelingen waar daadwerkelijk kleding wordt vervaardigd en gelabeld. De spinnerij, waar zich doorgaans de meeste problemen voordoen, wordt niet bezocht.

In een gezamenlijke reactie op het rapport van SOMO stellen acht kledingmerken, waaronder C&A, Primark en H&M, dat ze de beschreven wantoestanden veroordelen. Samen met lokale organisaties willen ze deze misstanden aanpakken. 'Dat is geen windowdressing', zegt een woordvoerder van C&A. 'Wij zoeken actief manieren om de problemen aan te pakken, bijvoorbeeld door ouders van 14-jarige meisjes te waarschuwen voor rekrutering door fabrieken waar problemen zijn.'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!