C1000-franchisers willen geld zien

C1000-winkeliers vrezen dat de overstap naar supermarktketens Jumbo, Albert Heijn of Coop voor onnodige hoge kosten gaat zorgen. Veel C1000-ondernemers hebben net fors geïnvesteerd in de verbouwing naar de meest recente C1000 Rood-formule.

Voor die kapitaalvernieting moet een vorm van compensatie komen, meent Harrie ten Have van het Vakcentrum, de koepelorganisatie voor ondernemers in de levensmiddelendetailhandel. “Een heleboel zelfstandige ondernemers hebben zich al bij ons gemeld voor advies”, vertelt Ten Have.

Supermarktketen Jumbo verkocht vorige week 78 C1000-winkels aan Ahold en 52 aan Coop. Achttien winkels werden door de NMa aangewezen omdat Jumbo een te grote machtsconcentratie in betreffende gebieden constateerde. De andere winkels werden in de etalage gezet omdat zij te dicht op een andere Jumbo-vestiging zaten om hun volle potentieel te halen. Ook verkocht Jumbo ruim veertig ‘staartwinkels’, die niet voldoende omzet boeken of een te klein vloeroppervlak hebben om de Jumbo-formule ten volle te exploiteren.

Toch kunnen ondernemers niet verplicht worden om zomaar over te gaan naar een nieuwe formule, zegt Hans van Well, C1000-ondernemer en voorzitter van de franchisevereniging. De C1000-ondernemers moeten met Ahold en Coop om de tafel om tot afspraken te komen. “Sommige ondernemers hebben misschien net anderhalf miljoen euro geïnvesteerd in de verbouwing naar C1000 Rood. Die willen dat niet nog een keer”, aldus Van Well. Ten Have wil compensatie voor de afschrijvingen op de activa die er moeten komen. “De transitie mag de ondernemers niet schaden.”

Eerder: Ahold en Coop slepen C1000’s binnen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!