Consumenten die via sociale media online aankopen doen, geven gemiddeld twee keer zoveel uit dan andere bezoekers via een webwinkel. Dit blijkt uit de online retail marktmonitor van IBM over het eerste kwartaal van 2012. Volgens marketingexpert Marcel Holsheimer van het technologieconcern vinden consumenten aanbevelingen via sociale media geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren.
Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan, stelt Holsheimer. "In de Benelux ligt dit percentage op 69 procent, wereldwijd geeft 59 procent van de bedrijven dit aan. Maar een consument die gemiddeld twee keer zoveel besteedt, toont het belang aan van het luisteren naar de klant en het efficiënt inzetten van sociale kanalen.”
Ondertussen vond in het eerste kwartaal van dit jaar 13,3 procent van de online aankopen via smartphones en tablets plaats, een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dat komt volgens IBM door het steeds groter wordende aanbod van mobiele applicaties en op mobiel toegespitste websites. In de valentijnsperiode dit jaar werd een piek waargenomen in mobiele aankopen. Deze trend zet nu door, constateert IBM in het rapport Retail Online Economic Indicator.
Het totale aantal online verkopen daalde licht, maar toonde in februari en maart weer een herstel. 2,4 procent van de totale online retail verkopen is te danken aan doorverwijzing via sociale media als Facebook en Twitter.
Voorts concludeert IBM dat consumenten steeds positiever worden over de koopervaring bij webwinkels. Ze zijn optimistisch over het gebruiksgemak van online winkelen, maar ook over de prijs en bijgeleverde diensten. Minder te spreken zijn consumenten over de beschikbaarheid van producten die worden aangeprezen. “Om zich te kunnen meten met offline concurrenten, moeten webwinkels duidelijkheid scheppen over de producten die op voorraad zijn en hun levertijden,” geeft Holsheimer aan.
Voor meer cijfers uit de Retail Online Economic Indicator klikt u door naar onze Facebook-pagina.
Consument geeft via sociale media twee keer zoveel uit in webshop
Gepubliceerd op 9 mei 2012 om 00:00
Reacties 0