Voorlichtingscampagne internationaal rekeningnummer

De Nederlandsche Bank (DNB) is gestart met de voorlichtingscampagne ‘Over op IBAN’. De campagne moet consumenten en bedrijven bewust maken van de overgang op het International Bank Account Number (IBAN).  Vanaf 1 februari 2014 moet iedereen dit rekeningnummer gebruiken voor alle binnen- en buitenlandse eurobetalingen.

Bij zowel bedrijven als consumenten is er nog onvoldoende kennis over de overgang naar de gezamenlijke Europese betaalmarkt, de Single Euro Payments Area (SEPA). “Voor bedrijven is het belangrijk dat ze tijdig in actie komen om klaar te zijn voor de overgang”, vertelt Frank Elderson, directeur van DNB. “En voor consumenten is het van belang dat zij hun IBAN-nummer weten te vinden.”

De overgang op IBAN maakt betalen in buitenlandse webwinkels gemakkelijker. “Wie geld wil overmaken naar een buitenlandse bankrekening moet IBAN- en BIC-codes invullen en soms ook het adres van de buitenlandse bank. Na de invoering van SEPA hoeft alleen nog het rekeningnummer opgegeven te worden”, meldt Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank.

Niet alle bedrijven hebben baat bij de overgang. “SEPA maakt het voor buitenlandse banken misschien makkelijker om de Nederlandse markt te betreden, maar bedrijven die puur binnenlandse zaken doen, zoals kappers- en horecabedrijven, hebben er eigenlijk geen belang bij. Zij worden juist op kosten gejaagd omdat zij hun betalingssysteem en administratie moeten aanpassen”, aldus Knot.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!