Reisorganisaties in Nederland zijn te veel bezig met hun eigen identiteit en beseffen zich niet dat de grootste concurrentie van buiten de branche komt. Dit blijkt uit het rapport Toekomstvisie op Toerisme (ToT) in 2025, een onderzoek door de Academie Toerisme van de NHTV te Breda in opdracht van Reiswerk.
Uit het onderzoek komt naar voren dat reisorganisaties er goed aan doen een langetermijnvisie te ontwikkelen. Voorts moet de bedrijfstak rekening houden met een dreiging van buiten de branche van websites als Groupon en zoekmachines als Google. Ook retailers als Lidl en HEMA bieden regelmatig reizen aan tegen aantrekkelijke prijzen.
Volgens de Academie Toerisme hebben veel organisaties geen lange termijnvisie. In plaats van klantgericht zijn ze vooral productgericht en inkoopgedreven. De grootste uitdaging voor de reisbranche is, volgens het rapport, om het traditionele productgerichte verdienmodel te vervangen door een model waarbij de consument betaalt voor de diensten.
Om het gehele rapport in te zien klikt u hier.
'Toenemende concurrentie reissector buiten eigen branche'
Gepubliceerd op 11 mei 2012 om 00:00
Reacties 0