Apple past informatie garantieregels aan

Apple heeft de informatie over zijn garantievoorwaarden voor Nederland aangepast. Op zijn website staat nu uitgebreid omschreven waar de Nederlandse consument recht op heeft en wat de precieze duur van de garantieperiode is.

Het bedrijf is blijkbaar gezwicht vanwege de aanhoudende druk van Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. Volgens hen communiceert de elektronicareus niet duidelijk over de garantievoorwaarden van haar producten.

De Consumentenbond geeft aan dat de informatie die Apple op zijn website verstrekte over de garantieregeling misleidend is. “Er werd niet genoeg informatie gegeven over de rechten die de Nederlandse consument volgens de wet heeft met betrekking tot garantie”, geeft woordvoerster Babs van der Staak aan. De bond wees Apple hierop, maar die weigerde op haar beurt de garantievoorwaarden aan te passen.

Op de website staat nu te lezen: “Als je een product van Apple koopt, geldt naast de dekking die je volgens de beperkte garantie van Apple van één jaar en het optionele AppleCareProtection Plan hebt, ook nog de bescherming die je op grond van het Nederlands consumentenrecht geniet.” Een oplettende lezer van Webwereld.nl merkte dit recent op. Hieruit valt op te maken dat Apple toch is gezwicht voor de druk van de bonden.

“Apple heeft nu een overzicht op de website geplaatst, maar hebben ze deze garantieregels wel goed opgeschreven? Is dit wel voldoende”, vraagt Van der Staak zich af. Juristen van de Consumentenbond beoordelen momenteel de aanpassingen van Apple. “Als de informatie klopt is dit goed nieuws voor de Nederlandse consument”, durft de woordvoerster voorzichtig te stellen.

Apple gaf eerder aan dat de eigen garantieregels beter waren. Na een rechtszaak in Italië, die Apple verloor, beloofde de elektronicaretailer beterschap. In onder meer Nederland paste Apple daarop de informatie over de garantievoorwaarden aan. Het bedrijf refereerde op de webpagina aan de garantieregels voor de EU. De Consumentenbond was hiermee echter niet tevreden. Hoewel in de EU een minimum garantieduur van twee jaar geldt, is die lengte in Nederland onbeperkt.

Half april beloofde het elektronicaconcern al om de informatie omtrent de Nederlandse garantieregels aan te passen, maar er veranderde niets. Sinds vorige week staat op de website vermeldt dat de garantierechten voor Nederlandse klanten ‘geen vaste duur’ hebben. Wel moet de klant een gebrek binnen twee maanden na ontdekking aan de verkoper melden. In Nederland geldt voor Apple nu tevens dat garantie bij eventuele gebreken ook na die twee maanden van toepassing is.

Eerder: 'Apple leidt klanten om de tuin'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!