India ‘the place to be’ voor detaillisten
Gepubliceerd op 7 juli 2005 om 00:00
Detaillisten met wereldwijde ambitie kunnen zich het beste richten op India. Daar liggen de komende jaren de meeste groeikansen, zo stelt consultantsbureau AT Kearney. Het bureau presenteert jaarlijks een Global Retail-index waarin dertig opkomende economieën worden geanalyseerd. India is Rusland gepasseerd en staat nu op nummer één; Rusland blijft een aantrekkelijk investeringsland maar inmiddels zijn veel interessante kansen al benut. India biedt veel kansen met een retailmarkt met een waarde van 312 miljard dollar en een gemiddelde jaarlijkse groei van 10% in de afgelopen 5 jaar. De markt is dusdanig gefragmenteerd dat de topvijf van de retailers nog geen 2% van de markt in handen hebben. De economie is de op drie na grootste van Azië, er wordt een economische groei van 4% per hoofd van de bevolking verwacht, en de regels voor buitenlandse investeerders zijn versoepeld. Risico’s zijn er uiteraard ook. Concurrentie van lokale partijen en een niet optimale infrastructuur zullen de grootste uitdagingen worden, verwacht AT Kearney. Overigens blijft Oost-Europa als geheel ook zeer aantrekkelijk: van de top 20 zijn twaalf landen Oost-Europees.
Reacties 0