Nederlandse consumenten blijven duidelijk trouw aan hun favoriete merken. Dat blijkt uit het European Trusted Brandsonderzoek 2012 van Readers Digest. Vooral Andrélon, NIVEA, Kruidvat, Rabobank en Shell hebben een trouwe schare fans.
De onderzoekers menen dat consumenten juist in onzekere tijden vasthouden aan bepaalde merken en dienstverleners. "Het komt vrijwel altijd aan op het vertrouwen dat we in een merk hebben”, zegt Piet Bontje, Advertising salesmanager van Reader’s Digest Benelux.
Uit het onderzoek blijkt dat KPN als internetprovider na drie jaar het stokje overneemt van Ziggo. Nokia geniet in Nederland ( veertig procent) en in dertien andere Europese landen nog altijd het meeste vertrouwen in de categorie ‘mobiele telefoon’. Toch laat het onderzoek zien dat het aantal stemmen voor Nokia elk jaar terugloopt ( een daling van acht procent ten opzichte van 2011).
Opvallende verliezer dit jaar is D-Reizen; in de categorie ‘reisorganisaties’heeft zij haar koppositie na negen jaar moeten afstaan aan Arke. Wehkamp scoort het beste in de categorie ‘online winkel’, terwijl C&A als meest betrouwbare kledingwinkel wordt gezien. NIVEA is in alle vijftien onderzochte landen beoordeeld als meest betrouwbare huidverzorgingsmerk.
Nederlander is merkvast
Gepubliceerd op 23 mei 2012 om 00:00
Reacties 0