Internet is belangrijke informatiebron voor invloedrijke groep autokopers
Gepubliceerd op
7 juli 2005 om
00:00
Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat autofabrikanten minder uit zouden moeten geven aan tv-commercials en meer aan online reclame. De belangrijke groep `alpha car buyers`, enthousiastelingen die voortdurend websurfen om informatie over auto`s te verzamelen, blijkt via mond-tot-mond reclame grote groepen consumenten te beinvloeden. 34% van alle consumenten zegt dat mond-tot-mond advies een welkome aanvulling is op de informatie die men elders verzameld heeft. 65% van de alfa-kopers deelt zijn expertise graag met anderen.Het overgrote deel van de alpha car buyers is man; slechts 26% is vrouw. Er zijn drie groepen te onderscheiden: de autoliefhebbers, de early adapters ofwel innovators en de connectors ofwel de groep die weet wat cool is. Vergeleken met consumenten die niet specifiek autoliefhebbers zijn, gaan alpha car buyers 83% maal vaker naar websites van automerken, zelfs als ze geen nieuwe auto aan willen schaffen. Als ze een auto gaan kopen, informeert 41% zich online over prijzen, kortingen en gratis extra`s. 9% leest actief weblogs van medeliefhebbers.
Reacties 0