Nederlands bedrijfsleven verdient 200 miljoen aan EK

Het Nederlandse bedrijfsleven zal deze zomer ongeveer 200 miljoen euro verdienen aan export tijdens het Europees Kampioenschap voetbal. Dat blijkt uit het tweede deel van de EK-nomie 2012, een onderzoek van de ING naar de economische impact van het EK voetbal.

Nederland zal onder andere gloeilampen leveren voor de stadions. Ook wordt door een Nederlands bedrijf de grasmat in het stadion in Warschau gelegd en worden bouwtechnische voorzieningen in de stadions geleverd. Tevens zorgt Nederland voor machines en transportmiddelen, beveiligingspoortjes, adviesverlening ten behoeve van de veiligheid en logistieke processen en profiteren de reiswereld en de uitbaters van de Oranje-camping.

In Nederland zelf zal het EK voetbal samengaan met een krimp in de bouwsector en lagere omzetten voor restaurants. Supermarkten, cafés en elektronicazaken zullen hun omzetten juist zien stijgen. Voor de cafés is het het belangrijkst dat het Nederlands elftal de poulefase doorkomt, waarna er meer klanten komen kijken.

Na Polen en Oekraïne, waar het toernooi wordt georganiseerd, verdient Duitsland het meest aan het EK voetbal. In totaal worden er 1,4 miljoen toeristen verwacht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!