Tegenvallende omzetcijfers Ahold

Ahold zag de omzet van zijn activiteiten in Nederland in het eerste kwartaal van 2012 met moeite groeien. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers die het supermarktconcern vandaag presenteert.

De netto-omzet steeg met 1,2 procent tot 3,3 miljard euro en de identieke omzet steeg 0,2 procent. In 2011 boekte de Nederlandse tak van Ahold nog een omzetstijging van 3,9 procent en een identieke toename van de omzet met 2,8 procent.

In de eerste periode van dit jaar profiteerde Ahold van de paasinkopen, maar het concern moest ook de langzame week na de feestdagen in de rapportage meenemen. Dat was vorig jaar niet het geval. Hierdoor vallen de resultaten dit jaar lager uit.

De nettowinst kwam uit op 282 miljoen euro, dit is ruim drie procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat lag ruim zes procent lager op 416 miljoen euro. Analisten hadden hogere verwachtingen. Ahold-ceo Dick Boer geeft aan dat de onderliggende trend in de loop van het kwartaal wel verbeterde.

Begin maart gaf Ahold al aan een ‘iets trager eerste kwartaal’ te verwachten. Ook sprak Boer eerder al uit dat 2012 waarschijnlijk een lastig jaar wordt voor de levensmiddelensector. De periode waarover Ahold vandaag rapporteert liep tot 22 april 2012.

In de Verenigde Staten steeg de omzet in het eerste kwartaal met 2,8 procent. Een grotere stijging dan in Nederland, maar berekend over winkels die langer dan een jaar open zijn en exclusief de verkoop van benzine in de VS was de omzetstijging in zowel Nederland als de VS minimaal. In Tsjechië en Slowakije zag Ahold een omzetdaling met 5,6 procent in het eerste kwartaal. Dit komt onder andere door een verhoging van de btw en valuta-effecten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!