Amerikaanse retailers gebruiken hun winkelruimte steeds vaker om online orders te verwerken. Door rechtstreeks vanuit winkels te verzenden, hebben retailers als Macy’s, Nordstrom en Toys ‘R Us geen magazijnen meer nodig voor hun online kanaal.
Bijna driehonderd winkels van Macy’s worden voorzien van opslagruimtes en technologie die de status van de producten in de winkels bijhoudt. Als een artikel in een bepaalde winkel slecht verkocht wordt, kan de voorraad van deze winkel worden doorgeschoven naar de online shop en vice versa. Op deze manier krijgen bezoekers van de webshop minder vaak de tekst ‘sold-out’ te zien.
Toen de keten vorig jaar een collectie van Karl Lagerfeld verkocht, raakte Macy’s binnen een mum van tijd door de voorraad op de site heen. In de winkels was de kleding minder gewild, en kwam de keten met grote voorraadoverschotten te zitten. “De omzet zou veel hoger zijn geweest als we destijds vanuit de winkels hadden verzonden”, zegt Peter Sachse, chief stores officer bij Macy’s.
Toch zijn er ook nadelen aan het gebruiken van winkels als magazijn. Zo kost het meer tijd en geld om de producten te vinden. Het is bovendien ingewikkelder om vanuit zeven verschillende winkels te verzenden, dan vanuit één magazijn. Volgens Greg Aheam, chief marketing officer bij Toys ‘R Us liepen de kosten behoorlijk op toen de retailer besloot zijn winkels te gaan gebruiken als magazijnruimte. Er moest niet alleen geïnvesteerd worden in de website, maar ook in de technologie, het personeel en de supply chain systems van Toys ‘R Us. Onduidelijk is welke kosten daar precies mee gemoeid waren.
Retailers bezorgen online order vanuit winkel
Gepubliceerd op 11 juni 2012 om 00:00
Reacties 0