Adverteren op het sociale netwerk Facebook werpt wel degelijk zijn vruchten af. Dit menen onderzoeksbureau ComScore en Facebook naar aanleiding van het onderzoek ‘The Power of Like 2: How Social Marketing Works’.
Volgens het onderzoek kopen vrienden en hun vrienden uiteindelijk producten van de merken die zij volgen. Hieraan werd de afgelopen tijd regelmatig aan getwijfeld. Zo trok General Motors zijn campagne van tien miljoen dollar bij Facebook in, omdat het te weinig zou hebben opgeleverd.
Veelgehoorde kritiek op het sociale netwerk is dat de click-through rates erg laag zijn. Facebook weerlegt dit niet, maar spreekt liever van view through rates, het rendement komt volgens het bedrijf later.
Het nieuwe onderzoek zou aantonen dat in de drukke maanden november en december 2011 Facebook-volgers meer uitgaven dan de gemiddelde consument. Vrienden van vrienden besteedden volgens het rapport zelfs twee keer zoveel.
Facebook keek met het onderzoek ook naar het rendement van zijn zestig grootste adverteerders. Bij zeventig procent leverden campagnes via het sociale netwerk drie maal de investering op. De helft van de adverteerders zijn het rendement vervijfvoudigen.
Vrienden zijn met merken is dus belangrijk als we het onderzoek mogen geloven. Adverteerders reserveren steeds meer budget voor sociale media. Zo heeft koffieketen Starbucks dankzij een Facebook-campagne naar eigen zeggen 38 procent meer aanloop.
‘Adverteren op Facebook werkt wél’
Gepubliceerd op 13 juni 2012 om 00:00
Reacties 0