Fabrikanten en retailers moeten een actievere rol hebben binnen het Convenant Gezond Gewicht. Dat zegt GGD-directeur Laurent de Vries tegen de Volkskrant. Het samenwerkingsverband dat foodretailers, fabrikanten en de overheid zijn aangegaan zou tot nu toe weinig verschil hebben gemaakt in de strijd tegen obesitas. Bovendien is het verband niet onafhankelijk genoeg omdat partners als Albert Hejin een bijdrage betalen.
Volgens de GGD-directeur moeten fabrikanten meer initiatief tonen willen zij consumenten gezonder laten eten. Zo pleit De Vries voor een suikerreductie in de producten van Coca-Cola.
De Vries draagt Engeland als voorbeeld aan. Daar heeft het ministerie van Volksgezondheid de handen ineengeslagen met Coca-Cola, Unilever en Tesco. De drie partijen hebben beloofd het aantal calorieën in levensmiddelen te verminderen. Daarnaast moeten consumenten geholpen worden met gedragsaanpassingen. De GGD-directeur hoopt dat Nederland ook tot een dergelijke overeenkomst komt.
'Retail moet actiever optreden tegen obesitas'
Gepubliceerd op 19 juni 2012 om 00:00
Reacties 0