Markt voor baby- en kindermode blijft vooralsnog moeizaam

Het gaat nog steeds moeizaam in de kindermodemarkt. Dat blijkt uit cijfers van de Mitex Modemonitor en het GfK. Met name in januari 2005 was er sprake van een forse daling, met 8,8%. In februari was er sprake van een stijging van 4%, maar in maart daalde de kinder/babymarkt weer met 2,5%.Vooral het babysegement heeft het zwaar te verduren. Hier is momenteel daadwerkelijk sprake van een verdringingsmarkt. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de pasgeborenen vaker worden gekleed in tweedehandskleding van broertjes, zusjes, neefjes of nichtjes. Ook is de handel in tweedehands babykleertjes op internet fors toegenomen. Daarnaast is er ook simpelweg sprake van een afname van het aantal geboortes. De modemarkt voor iets oudere kinderen wacht eveneens nog op een opleving, maar er zijn hier wel degelijk perspectieven. Het is van belang dat de ondernemers zich realiseren dat hun doelgroep in veel opzichten `volwassen` is geworden: kinderen weten goed wat ze wel en niet willen en zijn erg ontvankelijk voor nieuwe hypes. Het is dus essentieel om in te spelen op hun belevingswereld. Een interessante nichemarkt wordt gevormd door kleding voor kinderen met overgewicht, zeker gezien het feit dat deze doelgroep de komende jaren fors zal groeien.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!