‘Product- en bedrijfsschappen moeten moderniseren’

Het productschap Dranken presenteert binnenkort als eerste van de schappen een draagvlak- en toekomstonderzoek, uitgevoerd door bureau Berenschot. Het advies: “Minder bureaucratie, minder regelgeving en kortere lijnen naar bedrijven. Transparantie en betrokkenheid zijn een basisvoorwaarde voor acceptatie van het beleid van de schappen.” Piet Blauw, voorzitter van het productschap dranken, wil dat de schappen op dieet gaan, en moderne, dienstbare belangenorganisaties worden. Er moet niet geconcurreerd worden met private brancheorganisties. De schappen zijn essentieel, vindt hij, maar het kunnen er eventueel wel minder worden. Blauw denkt aan “aanpassing van de organisatiestructuur en vermindering van taken.” Wat er allemaal mis is met de schappen? “Het ontbreekt niet alleen aan openheid. De schappen zijn vaak te groot, te traag en hebben te veel overhead. De bestuurders ervan zijn te veel naar binnen gericht.” Blauw is bereid concessies te doen met betrekking tot zijn eigen productschap. “Als het nodig is, moet het productschap Dranken opgaan in een groter geheel. Dan ben ik morgen weg als voorzitter”. De toezichthouder van de productschappen, de Sociaal Economische Raad, krijgt ook scherpe kritiek van Blauw. “De SER produceert het ene beleidsstuk na het andere. Zeker 95% van de bestuurders leest ze niet. Verplaatsen van lucht, heet dat.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!