Consumenten hebben parkeergeld over voor funshoppen

Consumenten zijn niet bereid parkeergeld te betalen voor het doen van boodschappen, maar wel wanneer zij gaan funshoppen. Dat stelt bedrijfsmakelaar DTZ Zadelhoff.

Parkeertarieven zijn al jaren een punt van discussie. Volgens DTZ Zadelhoff moet er echter onderscheid worden gemaakt tussen beleving (funshoppen) en boodschappen doen (runshoppen). “Voor het bezoeken van een winkel betaal je liever niets, omdat parkeergeld dan als het ware bovenop de prijs van je aankopen komt”, legt Cuno van Steenhoven uit, voorzitter dagelijks bestuur DTZ Zadelhoff. “Voor de beleving van een stad heb je wel wat over, want dat voelt als quality time.”

DTZ Zadelhoff concludeert dat de belevingswaarde van winkelgebieden de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. De koopfunctie staat, onder andere door de opkomst van nieuwe verkoopkanalen als internet, onder druk.

Uit een analyse van tarieven in parkeergarages blijkt dat de hoogte van het tarief samenhangt met wat het winkelgebied te bieden heeft. Zo zijn in winkelcentra buiten de stadscentra de parkeertarieven niet of slechts licht toegenomen. De parkeertarieven in de binnenstad zijn wel fors gestegen. De belevingswaarde van deze steden rechtvaardigt blijkbaar de parkeertarieven die gemeenten en garagehouders hanteren. Maastricht kende een sterke toename van het aantal bezoekers (+22 procent), terwijl de parkeertarieven er ten opzichte van 2005 gestegen zijn met 84 procent. Ook Amsterdam en Utrecht blijven populair, al hebben ze de hoogste parkeertarieven van Nederland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!