Supermarkten richten zich op brood
Gepubliceerd op 11 juli 2005 om 00:00
Supermarkten gebruiken brood om klanten aan zich te binden. Flagshipstores van bijvoorbeeld Jumbo of Lekker & Laag laten zien dat de supermarktbranche meer aandacht krijgt voor broodafdelingen. Brood wordt bovendien ingezet als wapen tegen de discounters. Volgens Christiaan Rikkers van winkelinrichtingsbureau Jos de Vries zorgt brood er voor dat consumenten terugkeren bij de winkel. Winkelketens besteden bij de inrichting van nieuwe panden dan ook veel aandacht aan de broodafdeling. Hierbij hebben vooral mediterrane landen veel invloed. Zo zijn veel moderne supermarkten al voorzien van een afbakoven.Brood biedt veel mogelijkheden voor supermarkten. Het is een product dat gemiddeld anderhalve keer per dag wordt gegeten. Zo`n 25% van het brood wordt gekocht bij speciaalzaken, zoals de bakker om de hoek. Afgelopen jaar hebben de bakkers een klein beetje marktaandeel terug weten te winnen op de supermarkt. Dit geeft volgens Frans Lameijn van Agrimarkt aan dat de consument een duidelijke behoefte heeft aan kwalitatief goed brood. Ook is er volgens Lameijn sprake van een terugkeer naar het traditionele ontbijt, waarin brood een belangrijke rol speelt.
Reacties 0