‘Outletcentrum is toeristische trekpleister’

Veel consumenten zien een dagje winkelen bij een outletcentre als een dagje uit. De drie outletcentra in Nederland doen het goed. Het succes van de centra baart de modebranche echter zorgen.

Designer Outlet Roermond draait het beste van de drie outlets in ons land. Het centrum mag dit jaar waarschijnlijk zijn 4,5 miljoenste bezoeker verwelkomen. In het eerste halfjaar van 2012 steeg de omzet met veertig procent. Wordt deze stijging verrekend met de recente uitbreiding van het complex, dan blijft er nog altijd een stijging van zestien procent over. Batavia Stad in Lelystad zag een omzetstijging van twaalf procent en Rosada in Roosendaal noteerde een groei van drie procent.

Het CBS meldt maandelijks fors dalende omzetcijfers in de modebranche. Critici wijzen op uitholling van het winkelbestand in nabijgelegen stadcentra. Het geld dat naar de outletcentra gaat, lopen andere kledingverkopers mis. CBW-Mitex voorzitter Jan Meerman schat dat drie tot vier procent van de Nederlandse modeomzet van tien miljard euro voor rekening van de outletcentra valt. Volgens hem draagt dit type verkopen bij aan het idee dat alleen nog maar idioten de volle mep betalen voor hun kleding. “Je maakt de consument gek met prijzen, terwijl ook andere elementen een rol zouden moeten spelen”, meent hij.

Volgens Marc Bauwens, general manager van Designer Outlet  Roermond, is de kledinghandel permanent in promotie. “Ik ben ervan overtuigd dat als de klant goed zoekt, hij zijn kleren wel ergens goedkoper krijgt dan hier”, zegt hij. Volgens hem zijn de outletcentra belevingsformules die het gewone shoppen overstijgen. “Het is toerisme, een dagje uit” zegt hij. Patrick Jansen, centre manager van Bataviastad beaamt dit. “De klant zit gemiddeld anderhalf uur in de auto om speciaal hiernaartoe te komen”, vertelt hij. “Mensen hebben een heel duidelijke koopintentie, ze zijn teleurgesteld als ze niet met een tas naar buiten komen.”

De outletcentra worden vooral bezocht door Duitsers, Belgen en Chinezen en slechts een minderheid aan Nederlanders. Het Nederlandse publiek is veelal hoger opgeleid, heeft een bovengemiddeld inkomen en het gaat vaak om gezinnen met kinderen tussen de zes en zeventien jaar, blijkt uit onderzoek door GfK. De outlet-klanten verschillen daarmee wel van koopjesjagers die aan de onderkant van de markt de Primark, C&A of H&M afstruinen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!