Webwinkels die naast hun online shop een fysieke catalogus hebben, doen het beter op de markt dan pure online spelers. De catalogus zou de omzet voor online retailers zelfs het meeste kunnen stuwen. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse E-commerce Center Handel.
Het onderzoek laat zien dat pure online retailers begin dit jaar een omzetdaling lieten zien. De meerderheid van de multichannel bedrijven boekte in het gehele eerste kwartaal van 2012 een toename in online verkoop. De catalogus zorgt juist voor een grotere omzetgroei, constateren de onderzoekers.
Terwijl traditionele postorderbedrijven als Neckermann en Wehkamp hun catalogus vaarwel zeggen en zich alleen nog richten op e-commerce, investeren verschillende grote ketens juist in een papieren bestelvariant. Zo introduceerde Zalando vorig jaar nog een magazine dat per post of met een Zalando bestelling mee naar de klanten wordt verstuurd. De gids biedt naast het uitzoeken van kleding ook ontspanning in de vorm van ‘style guides’ met trends, interviews en columns.
Ook modeconcern H&M lanceerde in 2007 een fysieke catalogus. Het blad kan worden besteld via de webshop. Klanten die geabonneerd zijn op de digitale nieuwsbrief krijgen de catalogus automatisch toegestuurd. “Mensen houden er nog steeds van om op de bank met een kopje thee een bestelling te doen”, zo verklaart H&M-woordvoerder Elke Kieft de toegevoegde waarde van een catalogus.
‘Catalogus stuwt omzet webwinkels’
Gepubliceerd op 6 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0