Volgens Nederlandse kledingketens is de fysieke omzet niet afgenomen sinds de opkomst van webwinkels. Dat blijkt uit de masterscriptie die Sybrand Hoes, student bouwkunde aan de TU Delft, schreef bij Locatus.
Fysieke retailers die hun omzet wel zagen dalen leggen de schuld vooral bij de crisis en in demografische ontwikkelingen. Hoewel de retailers er met de opkomst van pure online spelers nieuwe concurrenten bij hebben gekregen, zien zij de toekomst kanaaltechnisch zonnig in.
De respondenten die Hoes ondervroeg zijn van mening dat multi- en crosschannel de norm wordt. Met een fysieke winkel hebben retailers volgens Hoes een voordeel ten opzichte van ‘web only’ retailers. “De winkel wordt een poort voor de online verkoop en de e-shop een poort voor de winkel”, stelt hij.
Kledingketens houden minder winstgevende winkels aan om de online verkoop te faciliteren, ontdekte Hoes. De meeste ketens zullen volgens zijn onderzoek eerder kiezen voor meer fysieke winkels, dan dat zij het aantal af zullen bouwen. De opkomst van e-commerce heeft er volgens Hoes echter wel voor gezorgd dat de vraag naar panden op C-locaties is afgenomen.
‘Webwinkels pakken geen omzet af van modeketens'
Gepubliceerd op 6 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0