VVV-winkel verdwijnt uit straatbeeld

De traditionele VVV-winkel verdwijnt uit steeds meer steden. In Apeldoorn wordt de winkel per 1 januari 2013 gesloten. Ook in Zwolle en Raalte verdwijnen winkels, terwijl in het Groene Hart, Veendam en de Achterhoek VVV-organisaties failliet gingen. De winkels hebben het moeilijk nu steeds meer toeristen hun informatie van internet halen en gemeenten korten op het marketingbudget.

De lokale budgetten van de VVV-vestigingen bestaan voor de helft uit overheidsbijdragen. De verkoop van wandelkaarten en projecten met het bedrijfsleven zorgen voor de andere helft. De sluitingen van de winkels hebben deels te maken met de concurrentie van internet. Volgens formulemanager VVV-Nederland Raymond Smits van Waesberghe gaan de VVV’s met hun tijd mee. “Er wordt nu slimmer gewerkt”, stelt hij. De formulemanager zegt lokale VVV’s te wijzen op andere manieren, bijvoorbeeld een shop-in-shop in de bibliotheek. “En de consument is tegenwoordig online, dus daar moeten wij ook naartoe. In het verleden is te veel gedacht dat de consument wel naar ons komt.”

Toch is er nog voldoende vraag naar de diensten van toerismebureaus, meent Smit van Waesberghe. In het Groene Hart en in Veendam zijn winkels failliet gegaan, maar er zijn ook weer nieuwe VVV’s geopend. “Ik heb nog net zoveel franchisenemers als vorig jaar,” vertelt de manager.

Het belang van de fysieke VVV-winkel mag volgens Gert-Jan Hospers, hoogleraar citymarketing aan de Universiteit Twente, niet worden onderschat. “De meeste citymarketingprogramma’s gaan uit van wat de stad zelf te bieden heeft, in plaats van wat de bezoeker wil”, stelt Hospers. “Maar de VVV is juist heel klantgericht.” De hoogleraar waarschuwt dan ook dat de fysieke winkel een grote rol speelt in het contact met toeristen tijdens hun aankomst en bezoek. Hospers ziet dat vooral gemeenten die hun marketingcampagne niet goed aanpakken, bezuinigen op toerismebureaus. “Er gaat niets boven Groningen is de succesvolste campagne van Nederland”, licht hij toe. “Groningen pakt de marketing goed aan en gaat echt niet bezuinigen op de campagne.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!