Het aantal kortingsacties in Belgische supermarkten is het afgelopen halfjaar met 1,5 procent afgenomen tot 80.000 acties. Wel proberen de supermarkten nog klanten te trekken met volumekortingen, dit aantal steeg met een kwart. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau PCNData.
Bijna alle ketens hadden minder promotiesacties. Alleen Colruyt en Albert Heijn bleven actief met acties. Zo lanceerde Colruyt in het voorjaar nog een grote kortingactie. Albert Heijn investeert volop in zijn doorbraak in Vlaanderen.
Het aantal versaanbiedingen daalde de afgelopen zes maanden met vijf procent. Er waren elf procent minder promoties met aardappelen, twaalf procent minder met vis, schaal- en schelpdieren en bijna vijftien procent minder aanbiedingen voor kant-en-klaar-maaltijden. “De winstmarges in België zijn nu eenmaal beperkt”, legt Ruben Boas, directeur PCNData uit. “De verscategorie kent traditiegetrouw grotere winstmarges dan de rest. Door verse producten minder af te prijzen, houden de Belgische supermarkten dus logischerwijs meer over.”
Het aantal volumekortingen dat de Belgische supers hanteerden steeg wel met 26 procent. “Veel merkfabrikanten nemen hun toevlucht tot dit soort acties om toch maar de volumes en het marktaandeel te behouden en hun fabrieken continu te kunnen laten draaien. Zeker in tijd van crisis”, verklaart Boas.
Minder kortingsacties Belgische supers
Gepubliceerd op 9 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0