Fast fashionketens als H&M, Primark en Sainsbury’s gaan hun positie als grootste speler de komende twee jaar verliezen. Jonge consumenten, met een leeftijd tussen de zestien en 24 jaar, zullen naar verwachting steeds vaker weloverwogen aankoopbeslissingen gaan doen en hierbij op zoek gaan naar concurrenten met betere prijs-kwaliteitverhoudingen.
Dat blijkt uit onderzoek van Verdict Research, zo schrijft Fashion United online. De onderzoekers verwachten dat de mentaliteitsverandering bij de jonge shoppers met krappe portemonnee een flinke verschuiving in het laagsegment naar het middensegment teweeg zal brengen.
“Het lagere segment heeft natuurlijk de wind mee gehad van de recessie de afgelopen jaren, maar dat effect is over aan het gaan”, aldus Goos Eilander, directeur van marktonderzoekbureau Trendbox. “De sterke opkomst van budgetketens had ook te maken met het feit dat consumenten met enige regelmaat nieuwe kleding wilden om mee te gaan met de mode.” Inmiddels heeft deze doelgroep dat aspect volgens Eilander gedeeltelijk ingeleverd. “Zij kiezen nu liever voor één kwalitatief goed item, dan voor twee items van mindere kwaliteit voor dezelfde prijs.”
Volgens de onderzoekers komt het marktaandeel van de budgetketens over vijf jaar uit op 27,6 procent, waardoor zij niet langer de grootste zijn. Als reactie zullen de retailers hun winkelaanwezigheid vergroten en op zoek gaan naar high street locaties voor nieuwe winkels. Tevens zullen zij de prijs-kwaliteitverhouding willen verbeteren.
'Positie fast fashionketens aan het wankelen'
Gepubliceerd op 13 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0