De Consumentenautoriteit gaat startende e-tailers duidelijker vertellen dat een webwinkel veel meer is dan een hobby. De toezichthouder zal zich het komende halfjaar actiever op de prille ondernemingen richten en daarbij ook de consument meer betrekken.
“De nadruk zal liggen op het informeren van (startende) ondernemers met een webwinkel over de regels die gelden”, aldus de Consumentenautoriteit. Zo moet de beginnende ondernemer leveren en betalen wanneer dat van hem wordt verwacht en branchespecifieke wetten respecteren. Online shoppers moeten op hun beurt het onderscheid leren maken tussen meer en minder betrouwbare webshops.
De organisatie gaat per 1 januari 2013 samen met de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). Momenteel telt Nederland circa veertigduizend webwinkels, waarvan het merendeel bestaat uit kleine shops met een jaaromzet van duizend tot tienduizend euro. Ongeveer twintig procent heeft een omzet van een miljoen euro of meer.
Consumentenautoriteit mikt op startende webwinkeliers
Gepubliceerd op 13 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0