Consumentenautoriteit mikt op startende webwinkeliers

De Consumentenautoriteit gaat startende e-tailers duidelijker vertellen dat een webwinkel veel meer is dan een hobby. De toezichthouder zal zich het komende halfjaar actiever op de prille ondernemingen richten en daarbij ook de consument meer betrekken.

“De nadruk zal liggen op het informeren van (startende) ondernemers met een webwinkel over de regels die gelden”, aldus de Consumentenautoriteit. Zo moet de beginnende ondernemer leveren en betalen wanneer dat van hem wordt verwacht en branchespecifieke wetten respecteren. Online shoppers moeten op hun beurt het onderscheid leren maken tussen meer en minder betrouwbare webshops.

De organisatie gaat per 1 januari 2013 samen met de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). Momenteel telt Nederland circa veertigduizend webwinkels, waarvan het merendeel bestaat uit kleine shops met een jaaromzet van duizend tot tienduizend euro. Ongeveer twintig procent heeft een omzet van een miljoen euro of meer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!