Vertraging invoering iDEAL-mobiel

Banken maken nog maar weinig werk van mobiel iDEAL. Beheerder Currence geeft aan dat de bal bij de banken ligt. ING voerde tot nu toe als enige bank aanpassingen door. Rabobank heeft de introductie van het betaalsysteem, dat m-commerce zou kunnen stimuleren, opnieuw uitgesteld.

Rabobank kondigde vorig jaar een proef aan met de mobiele versie van iDeal. De beoogde introductie begin dit jaar bleef uit. Business development manager Gerjan Rösken liet in maart weten dat de lancering nog wel in de eerste helft van dit jaar zou volgen. Inmiddels staat de introductie gepland voor het laatste kwartaal van dit jaar.

Een oorzaak voor het nieuwe uitstel geeft de bank niet. Wel geeft Rabobank aan nog steeds in te zien dat een mobiele iDEAL noodzakelijk is en hard aan de introductie hiervan te werken. Rabobank was de eerste bank die anderhalf jaar geleden een thema maakte van mobiel internetbankieren.

Alleen ING zette tot nu toe concrete stappen om mobiele iDEAL-betalingen voor zijn klanten te vereenvoudigen. Anders dan bij andere banken hebben klanten van ING geen random reader nodig om te kunnen betalen met het programma. Authenticatie verloopt via sms of met TAN-codes. ING hoefde dus alleen de gebruikerservaring aan te passen aan mobiel, de technische basis bleef hetzelfde.

Het tempo waarin we via mobiel straks kunnen betalen met iDEAL hangt van de banken af, geeft iDEAL-directeur Max Geerling aan. “Onze voorwaarden staan op papier, maar de ene bank geeft er nu eenmaal meer prioriteit aan dan de andere”, zegt hij. Currence wil een brede publiekscampagne opzetten als een ‘relevant deel van de banken’ mobiel iDEAL aanbiedt, laat Geerling weten. “Voor merchants zijn er geen aanpassingen benodigd. En de introductie aan de zijde van de consument wordt bepaald door de bank. Over de planning van individuele banken kan ik niets zeggen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!