Duitse voeding concurreert sterk op prijs

Nederlandse bedrijven die hun producten in Duitsland willen aanbieden, moeten uitgaan van een intensieve concurrentie met een laag prijsniveau. Deze waarschuwing is afkomstig van professor Matthias Horst van de Bundesvereinigung der Deutschen Ernahrungsindustrie (BDE). Met deze uitspraak neemt Horst een voorschot op de internationale voedingsmiddelenbeurs Anuga, die in oktober plaatsvindt. De prijsconcurrentie op voedingsmiddelen is in Duitsland zo sterk omdat 40% van de producten zijn weg vindt naar de consument via discounters. De voedingsmiddelenindustrie is een van de voornaamste takken van de Duitse economie, met meer dan een half miljoen medewerkers en een jaaromzet van 130 miljard euro. De sector kent zo`n 5.000 bedrijven, die volgens Horst elkaar zeer weinig ruimte laten voor omzetgroei. De enige omzetgroei die de voedingsmiddelenbranche de afgelopen jaren heeft weten te realiseren, is het gevolg van de opbloeiende export. In 2004 exporteerde Duitsland voor 27,7 miljard euro aan voedingsmiddelen. De Duitse consument is de laatste jaren terughoudender geworden, wat vooral komt door veranderingen in levens- en consumptiegewoontes. Zo groeit de vraag naar makkelijke producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!