Winkeliers verwachten dat zij in de toekomst meer winkelruimte nodig hebben door e-commerce-activiteiten. De helft van de retailers verwacht dat grotere winkels noodzakelijk zijn voor hun multi-channel strategie, terwijl 72 procent denkt over twee jaar hetzelfde aantal winkels of meer te hebben.
Dat blijkt uit onderzoek van het CBRE. Het onafhankelijk adviesbureau hield in 2012 een enquête onder vijftig toonaangevende internationale retailers met een gezamenlijk wereldwijd netwerk van in totaal meer dan 32.000 winkels.
Op dit moment ziet zeventig procent van de participanten zichzelf nog primair als fysieke winkel. Maar zij verwachten dat over twee jaar alle kanalen uit hun multi-channelbeleid gelijkwaardig zijn. Daardoor zal het aandeel van de online verkopen stijgen van acht procent naar vijftien procent.
De retailers verwachten verder dat de winkel een belangrijke rol gaat spelen in de verwerking van die online aankopen. 77 procent wil haar online winkelcapaciteit vergroten door een mobiele applicatie aan te bieden, een website te ontwikkelen die bezocht kan worden met een smartphone of een ophaalpunt te creëren in de winkel.
Dat zal een andere benadering vragen in het managen van de voorraad. Zestig procent van de detailhandelaren verwacht dan ook dat zij in twee jaar tijd in hun totale winkelnetwerk meer winkelruimte nodig hebben om spullen op te slaan.
‘Meer winkelruimte nodig door e-commerce’
Gepubliceerd op 21 september 2012 om 00:00
Reacties 0