‘Kortingseis AH is eigen schuld boer'

Boeren hebben het aan zichzelf te wijten dat ze hun producten tegen lage prijzen verkopen aan supermarktketens. Dat zegt supermarktspecialist Gerard Rutte. “De supermarkten hebben de regie overgenomen, kijk naar de kortingseis die Albert Heijn oplegde. Boeren maken geen onderscheidende producten, daarom verliezen ze het gevecht.”

Volgens Rutte maken boeren allemaal hetzelfde en allemaal teveel. Terwijl de supermarkten juist consumentgedreven zijn en zich goed hebben georganiseerd. “De boeren hebben zo geen enkele invloed op de prijs. Dat is natuurlijk buitengewoon stom.” De kortingsactie van Albert Heijn vindt Rutte onbeschoft. “Maar je kunt de supers niets verwijten. Als er over je heen wordt gelopen, ben je zelf gaan liggen. Boeren hebben nooit nagedacht hoe ze een deel van de markt terugkrijgen.”

Toch is er voor boeren meer geld te verdienen denkt Pierre Berntsen, directeur agrarische bedrijven van ABN Amro . “De consumentenprijzen, van bijvoorbeeld brood, stegen de afgelopen decennia veel sterker dan de producentenprijzen.” Maar hoe kunnen boeren hun producten dan ten gelde maken? “Mensen zijn bereid om meer te betalen voor gevoelsproducten”, zegt Berntsen.

Het is volgens hem slim om een merknaam aan je product te koppelen. “Gijs is een voorbeeld dat onderscheidend is.” Een overkoepelend merk voor streekproducten dat aandacht trekt in de supermarkt. “Waarom verkopen we bijvoorbeeld geen Brabantse melk in Brabant?”, vraagt Berntsen zich af. “Dat geeft een meerwaarde en maakt van melk een gevoelsproduct. Daar moet wel markt voor zijn.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!